PATCH NOTES
WERSJA 3.4
(11.04.2025)
Zlikwidowano kolory światów,
Wprowadzono zmiany w kartach graczy:
usunięto podział kart na kolory,
zmieniono wymogi na kartach na związane z konstrukcjami gracza i obszarami przez niego kontrolowanymi,
dodano nowe karty,
umożliwiono zagrywanie kart przed każdą wykonywaną akcją, zamiast jednorazowo przed wszystkimi akcjami,
podzielono wydarzenia na dwa typy (drugi typ dostępny nie może się znaleźć wśród pierwszych 4 wydarzeń),
zlikwidowano możliwość wykonania "darmowego" ataku (bez wykorzystania akcji) po wykonaniu akcji ruchu na obszar z jednostkami wroga,
zwiększono punkty kontroli i punkty "życia" bazy orbitalnej z 4 na 5,
zmniejszono SM bazy po zbadaniu odpowiedniej technologii z 4 na 3,
zlikwidowano nagrodę 5 PZ za niszczenie baz, w tym bazy na świecie macierzystym,
wprowadzono zmiany w bazie na świecie macierzystym:
usunięto karę -15 PZ za zakończenie gry bez bazy na świecie macierzystym,
wprowadzono zasadę, że po zniszczeniu bazy na świecie macierzystym, jej znacznik przestaje brać udział w grze, a gracz, którą ją stracił wybiera dowolny kontrolowany przez siebie świat i za darmo buduje na nim (i otrzymuje za to PZ) bazę orbitalną z planszetki frakcji,
w związku z powyższym zmieniono bonus 10 PZ za zniszczenie bazy na świecie macierzystym na jednorazowy,
wprowadzono zmiany w karcie frakcji:
oddzielono ulepszenie "liczba akcji" od pozostałych ulepszeń,
wprowadzono osobny cennik dla ulepszenia "liczba akcji",
zmieniono ceny ulepszeń,
wprowadzono regułę pozwalającą na ulepszenie liczby akcji jedynie wtedy, gdy liczba przebadanych pozostałych ulepszeń wynosi minimum tyle ile miałoby zostać przebadanych poziomów ulepszenia "liczba akcji", tzn. że np. aby przebadać 3 poziom ulepszenia "liczba akcji", wcześniej przebadane muszą zostać 3 poziomy innych ulepszeń w dowolnej kombinacji (3 rozmiaru floty i 0 zasięgu floty lub 2 i 1 lub 1 i 2 lub 0 i 3),
dla konstrukcji "montażownia statków oraz "baza orbitalna" dodano nową nagrodę za zbadanie - 1 ekstra akcję do wykorzystania w rundzie, w której dokonano budowy,
wprowadzono zmiany w technologiach:
zmieniono treść osiągnięcia umożliwiającego ochronę przed obniżeniem poziomu po walce do 4 statków, tak aby atakujący mógł ochronić maks. 1 statek, a obrońca maks. 2 statki,
zmieniono nagrodę dla pierwszego gracza za zbadanie technologii poziomu I z dodatkowego złota na 1 dodatkową akcję do wykorzystania w turze, w której zbadano daną technologię,
zmieniono cenę technologii I poziomu z 2 kart na 1 kartę i 1 surowiec,
zmieniono sposób badania kolejnych poziomów technologii, tak aby gracze mogli badać technologie mniej liniowo, tzn. teraz aby zbadać dowolną technologię wyższego poziomu, trzeba wcześniej zbadań minimum dwie dowolne technologie niższego poziomu, np. aby zbadać 1. technologię III poziomu, należy mieć wcześniej przebadane dowolne 2 technologie II poziomu i 2 technologię I poziomu,
wprowadzono możliwość pozyskiwania surowców w Fazie pozyskania oraz z akcji "Pozyskanie" z kontrolowanych ekstraktorów surowców wroga,
wprowadzono zmianę w akcji "Pozyskanie", tak aby przynosiła ona dochód w wysokości całości produkcji gracza, a więc produkcja podstawowa + zwiększenie z technologii + wszystkie kontrolowane ekstraktory,
ograniczono dochód z akcji "Pozyskanie" do 5 surowców w celu uniemożliwienia zapętlenia jej z dokupowaniem akcji za surowce,
wprowadzono zmianę w jednym z wydarzeń, tak aby kolejność jego rozpatrywania była odwrotna do toru kolejności,
zmieniono sposób zakończenia gry po zdobyciu przez graczy odpowiedniej liczby osiągnięć, teraz gra kończy się w tej rundzie, w której się to wydarzyło,
wprowadzono zmianę w dodatkowych akcjach dokupowanych za surowce, tak aby nie były one ponownym wykonaniem już wykonanej akcji, tylko całkowicie osobną dodatkową akcją w danej turze, tzn. że gracz po wykorzystaniu wszystkich swoich pionków robotników może nie pasować, tylko poczekać aż pozostali gracze wykonają swoje akcje i w momencie swojej kolejki na wykonanie akcji dokupić akcję za surowce,
wprowadzono zmianę w Fazie dobory kart, tak aby gracze z maksymalną lub większa niż maksymalna liczbą kart na ręce najpierw dobierali karty zgodnie ze swoim doborem kart, a dopiero po tym odrzucali karty do limitu kart na ręce,
wprowadzono bonus za posiadanie dwóch montażowni statków na jednym świecie (podwójne podnoszenie poziomów statków z akcji upgrade'u statków).
WERSJA 3.3
(5.04.2025)
Zmieniono liczbę PZ za dominację poszczególnych światów i obszarów kosmosu (różna liczba PZ w zależności od grupy światów, w której znajduje się dany świat oraz inna liczba PZ na obszarach kosmosu),
wprowadzono zmiany w planszy głównej:
dodano tor rund,
dodano informacje o punktacji poszczególnych światów i obszarów kosmosu podczas sprawdzania dominacji,
wprowadzono drobne poprawki stylistyczne,
zlikwidowano znacznik Stolicy Układu,
dodano znacznik rundy,
przebudowano drzewko technologii:
ponownie zmniejszono liczbę poziomów z 5 do 4,
usunięto nazwy poszczególnych pionów,
usunięto część technologii,
dodano nowe technologie,
zmieniono umiejscowienie niektórych technologii,
zwiększono cenę technologii I poziomu,
przywrócono wyższą nagrodę dla pierwszego gracza za zbadanie technologii I poziomu,
wprowadzono zmiany w systemie walki:
dodano regułę mówiącą, że jeśli miałby zostać obniżony poziom statku o SM 1, to statek ten jest niszczony,
kara za przegraną walkę zmniejszona z całości statków do połowy SM każdego ze statków przegranego (zaokrąglenie w dół), np. przy 6 statkach przegranego po 2 SM, przegrany traci 1 SM na każdym statku,
kara przy wygranej walce zmniejszona z powiązanej z liczbą otrzymanych obrażeń do połowy SM (zaokrąglenie w dół) połowy swoich statków (zaokrąglenie w dół) wybranych przez wygrywającego, np. przy 5 statkach przegranego o SM 1, 2, 2, 2 i 2, wygrany wybiera połowę statków, czyli dwa statki, np. 2 i 2 (nie wybiera statku o SM 1 aby go nie stracić), i obniża ich SM do 1 i 1,
pozostałe po walce statki przegrywającego wycofują się na sąsiedni obszar według wskazania wygrywającego (bez względu na reguły ruchu; także na obszar kosmosu, jeśli przegrywający ma rozwinięty zasięg floty W1),
przywrócono dociąg podstawowy kart (zwiększenie z 0 na 1),
zamieniono kolejność graczy w fazie kolejności (od największej liczby PZ),
zrównano liczbę miejsc na budowę konstrukcji na wszystkich światach do 2 miejsc na świat,
przeformułowano wymagania na kartach, tak aby w przypadku wybudowania dwóch jednakowych konstrukcji na jednym świecie obie te konstrukcje liczyły się do spełnienia wymogu konstrukcji na świecie danego koloru,
doprecyzowano, że znaczniki światów macierzystych są traktowane jak bazy oraz, że po ich zniszczeniu i wyborze nowego świata macierzystego znacznik ustawia się na nim za darmo (jeśli na nowym świecie macierzystym już istnieje baza, to zamienia się ją na znacznik świata macierzystego, a znacznik bazy wraca na planszetkę frakcji),
doprecyzowano, że statki można budować (oraz podnosić ich poziomu) tylko na światach z własnymi montażowniami, które się kontroluje,
wprowadzono bonus 10 PZ za zniszczenie bazy na świecie macierzystym,
wprowadzono karę -15 PZ za zakończenie gry bez świata macierzystego,
wprowadzono naprzemienne wykonywanie swoich akcji przez graczy w ramach rundy (zagrywanie kart również w kolejności, przed akcjami),
zmieniono wymóg posiadania połączenia ekstraktorów surowców ze światem macierzystym w celu produkcji surowców w Fazie produkcji na wymóg kontrolowania światów z ekstraktorami,
zmniejszono punkty kontroli i punkty "życia" bazy orbitalnej z 5 na 4,
zwiększono SM bazy po zbadaniu odpowiedniej technologii z 3 na 4,
zwiększono maksymalny poziom statków z 5 na 6,
wprowadzono zmiany w wydarzeniach:
zmniejszono liczbę wydarzeń z 20 na 9,
usunięto specjalne wydarzenia do rund z kontrolą dominacji,
zmieniono treść wydarzeń tak, aby każde z nich dawało graczom wybór efektu, który chcą zastosować,
wprowadzono zmiany w planszy frakcji:
zlikwidowano opisy akcji,
dodano symbole akcji,
skrócono nazwy akcji,
dodano możliwość wykonania "darmowego" ataku (bez wykorzystania akcji) po wykonaniu akcji ruchu na obszar z jednostkami wroga,
wprowadzono kolejność zagrywania kart podczas walk (najpierw atakujący, potem obrońca),
dodano dla każdego gracza znacznik kolejności i liczby PZ,
zwiększono maksymalny poziom statków bez technologii z 3 do 4.
WERSJA 3.2
(14.03.2025)
Zmniejszono liczbę rund z 12 do 8,
zmieniono sprawdzanie dominacji z rund 5., 9. i 12. na rundy 4., 6. i 8.,
zwiększono liczbę PZ za zniszczenie podczas walki konstrukcji przeciwnika z 2 na 5,
wprowadzono drobne zmiany w mechanice zmiany świata macierzystego,
zmniejszono liczbę pól na konstrukcje na Europie z 2 na 1,
zwiększono liczbę pól na konstrukcje na światach sąsiadujących ze światami macierzystymi z 1 na 2,
zwiększono "punkty życia" konstrukcji z 1 na równe ich punktom kontroli,
dodano V poziom technologii,
dodano PZ za drugie miejsce w przebadaniu technologii I poziomu,
zlikwidowano jedną z dwóch technologii zwiększających maksymalny poziom statków,
technologię przerzucania kości dodatkowej SM przeniesiono z pionu technologii "wielozadaniowość" do pionu "przemysł militarny",
w pionie technologii "wielozadaniowość" dodano nową technologię I poziomu pozwalającą na powtórzenie za opłatą jednej z wykonanych akcji,
pozostałe technologie w pionie "wielozadaniowość" przesunięto o jeden poziom w górę,
w pionie "przemysł militarny" zamieniono technologię IV poziomu z nową technologią V poziomu,
zrównano nagrodę za zbadanie technologii I poziomu jako pierwszy gracz z nagrodą dla kolejnych graczy,
zmniejszono liczbę kolorów światów, a za czym idzie liczbę kolorów kart z 4 na 3,
zmieniono kolory światów z kolorów graczy na filetowy, różowy i złoty, w celu uniknięcia wrażenia powiązania między kolorami graczy i kolorami światów,
do każdego koloru kart dodano po 2 nowe karty,
wprowadzono nowe ograniczenia osiągnięć w zależności od liczby graczy,
dodano reguły dotyczące poruszania się przez obszary wyłączone w grze 2- i 3-osobowej,
zwiększono o 1 ceny niektórych konstrukcji,
zmniejszono o 1 dociąg kart na każdym poziomie rozwoju ulepszeń, w konsekwencji czego zlikwidowano dociąg podstawowy (spadł z 1 do 0),
zwiększono liczbę kart początkowych z 3 do 4,
zamieniono kolejność graczy w fazie kolejności (od najmniejszej liczby PZ).
WERSJA 3.1
(8.03.2025)
Zlikwidowano wszystkie linie warp,
wydzielono 4 obszary kosmosu pomiędzy istniejącymi światami,
wprowadzono nową mechanikę warp umożliwiającą korzystanie z nowych obszarów kosmosu,
zmieniono liczbę PZ za ulepszenia,
zmieniono ceny budowy konstrukcji.
WERSJA 3.0
(28.02.2025)
Zmniejszono liczbę graczy z 5 do 4, w związku z czym usunięto z komponentów gry 60 różnych elementów,
wprowadzono zmiany w surowcach:
zlikwidowano podział na 3 rodzaje surowców, w zamian 1, w związku z czym usunięto z komponentów gry 140 kostek zasobów,
zmieniono liczbę surowców początkowych (zlikwidowano wybór, dodano stałą liczbę jednego surowca),
zmieniono sposób pozyskiwania surowców w fazie produkcji (produkcja podstawowa + technologia + ekstraktory surowców),
usunięto mechanikę zajmowania światów poprzez budowanie baz (w zamian jedynie dominacja militarna i dodatkowa kontrola z posiadanych konstrukcji),
wprowadzono zmiany w punktowaniu:
zlikwidowano punktowanie na koniec gry za kontrolowane obszary,
zlikwidowano punktowanie za zajęcie świata macierzystego przeciwnika,
zlikwidowano punktowanie za budowę statków oraz podnoszenie ich poziomów,
zlikwidowano punktowanie za wygranie walki,
zmieniono liczbę PZ za rozwinięte ulepszenia,
zmieniono liczbę PZ za osiągnięcia,
zmieniono sposób punktowania zbadanych technologii (kolejni gracze coraz mniej PZ, ostatni brak PZ),
zmieniono liczbę PZ za zbadane technologie,
zmieniono liczbę PZ za wybudowane konstrukcje,
zlikwidowano PZ za wygranie walki,
dodano PZ za zniszczenie konstrukcji wroga podczas walki,
dodano nowy sposób na zakończenie rozgrywki oraz punktowanie:
wprowadzono ograniczenie liczby rund do 12,
wprowadzono trzykrotne sprawdzanie dominacji (w rundach 5., 9. i 12.), za które przyznawane są PZ (zależne od liczby graczy i miejsca, które zajmują w dominacji),
dodano nowe wydarzenia informujące o sprawdzeniu dominacji i ograniczające pewne aspekty gry w rundzie, po której następuje to sprawdzenie,
dodano reguły ułożenia kart wydarzeń (tak aby losowe karty sprawdzenia dominacji pojawiły się w odpowiednich miejscach),
dodano mechanikę Stolicy Układu (specjalny budynek na Europie, który daje bonus 5 PZ za pierwsze miejsce podczas sprawdzania dominacji, w związku z czym do komponentów gry dodano 1 pionek),
wprowadzono zmiany w osiągnięciach:
zmieniono treść i punktację niektórych z osiągnięć,
dodano nowe osiągnięcia,
zmieniono, które osiągnięcia uruchamiają koniec gry,
wprowadzono stałą liczbę możliwych do uzyskania osiągnięć danego typu w zależności od liczby graczy,
wprowadzono zmiany w technologiach:
zlikwidowano V poziom technologii,
usunięto losowość technologii (karty technologii zamieniono na stałą planszę technologii, w związku z czym z komponentów gry usunięto 39 kart),
zmieniono treść wszystkich technologii,
zmieniono bonusy za zbadanie technologii,
wprowadzono zmiany w konstrukcjach:
zlikwidowano cytadele,
zmieniono cel budowania baz (z zajęcia świata na zwiększenie kontroli nad światem),
zlikwidowano podstawową SM baz (teraz możliwe jej dodanie z technologii),
dodano nowe konstrukcje (montażownia statków oraz ekstraktor surowców), w związku z czym dodano do komponentów gry 40 pionków,
zmieniono ceny budowy konstrukcji,
dodano właściwość konstrukcji zwiększającą dominację nad danym światem,
umożliwiono budowanie na jednym świecie konstrukcji różnych graczy (po zmianie gracza kontrolującego bez zniszczenia konstrukcji poprzedniego kontrolującego),
wprowadzono ograniczenie liczby konstrukcji możliwych do wybudowania na danym świecie (2 na światach macierzystych i Stolicy Układu, 1 na pozostałych światach),
zmieniono treść wszystkich wydarzeń i zmniejszono ich liczbę (z komponentów gry usunięto 20 kart),
zamieniono kolejność graczy w fazie kolejności (od największej liczby PZ),
zmieniono kolejność zagrywania kart i wykonywania akcji w Fazie akcji,
zlikwidowano fazę warunków (w zamian sprawdzanie osiągnięć na bieżąco),
zlikwidowano bonusy za zajęcie danego świata,
zmieniono mechanikę kart:
wprowadzono Fazę doboru kart, w której gracze dobierają karty i ewentualnie odrzucają karty ponad limit,
dodano limit kart na ręce (maks. 6 kart na koniec fazy doboru kart),
zlikwidowano podział na talie graczy, w zamian jedna talia dla wszystkich graczy,
zmieniono treść wszystkich kart, w tym zlikwidowano akcje z kart,
podzielono karty na możliwe do zagrania przed akcjami (dające np. surowce czy PZ) oraz możliwe do zagrania podczas walki (dające bonusy do walki, np. wsparcie, niszczenie jednostek wroga itp.),
dodano podstawowy dociąg kart (1 karta na rundę),
zmieniono mechanikę pozyskiwania kart na związaną z w pełni rozwiniętymi poziomami ulepszeń (maks. 6 kart),
wprowadzono karty początkowe (3 losowe karty),
przebudowano planszę główną:
zlikwidowano obszary kosmosu,
zlikwidowano kolory obszarów światów,
zwiększono rozmiar obszarów światów,
zamieniono miejscami frakcje Mars oraz Saturn,
zlikwidowano stare połączenia warp,
wprowadzono dwa wizualnie odrębne typy połączeń warp (warp 1 i warp 2),
stworzono nowe połączenia warp między światami,
zwiększono grubość linii głównych połączeń,
zlikwidowano wizualnie wyodrębnione obszary wyłączone,
dodano światy wyłączone z gry w zależności od liczby graczy (zaznaczane czarnymi żetonami, w związku z czym do komponentów gry dodano 6 żetonów),
dodano logo gry,
wprowadzono nowa mechanikę wyznaczania kolorów obszarów światów (losowanie żetonów z kolorem),
przebudowano system akcji:
zlikwidowano koszty akcji (poza badaniem technologii),
wprowadzono nową cenę badań technologii (odrzut kart zamiast wydawania surowców),
zlikwidowano kartę akcji,
zlikwidowano akcje ruchu i ataku na kartach,
dodano akcję pozyskania surowców (związaną z ekstraktorami surowców),
zlikwidowano akcję wymiany surowców,
wszystkie akcje przeniesiono na planszetkę gracza,
zmieniono akcję budowy statków na tworzącą statki jednocześnie na wszystkich montażowniach,
zmieniono akcję podniesienia poziomu statków na podnoszącą jednocześnie poziom wszystkich statków znajdujących się na światach z montażowniami,
zmieniono mechanikę ruchu (teraz możliwe jest podzielenie maksymalnego zasięgu floty na ruch różnych grup jednostek w ramach jednej akcji),
przebudowano planszetkę gracza:
dodano akcje możliwe do wykonania, w tym akcje wcześniej dostępne na kartach, nowe akcje oraz akcje związane z nowymi konstrukcjami,
oddzielono wizualnie sekcję ulepszeń od nowopowstałej sekcji konstrukcji,
wprowadzano ograniczenie różnicy poziomów ulepszeń między najwyżej rozwiniętym a najniżej rozwiniętym ulepszeniem (maks. 2 poziomy różnicy),
zwiększono maksymalny rozmiar floty z 15 do 16 statków, w związku z czym do elementów gry dodano 4 kostki,
zmieniono mechanikę walk:
zlikwidowano zmniejszenie SM za przegraną,
wprowadzono wzajemne obniżanie SM i niszczenie statków,
dodano rozwijalną technologię umożliwiającą ewakuację statków, które miałyby zostać zniszczone,
dodano rzut kośćmi k5 w celu zwiększenia SM statków biorących udział w walce (element niepewności przy walkach jednostek o zbliżonej SM),
dodano w technologiach możliwość uzyskania dostępu do dwukrotnego rzutu kością, o której mowa w poprzednim punkcie, i wyboru wartości większej,
zmieniono umiejscowienie początkowych statków graczy (z 2 statków na świecie macierzystym na po 1 statku na światach sąsiadujących ze światem macierzystym).
WERSJA 2.4
(10.02.2025)
Wprowadzono procedurę zmiany świata macierzystego w przypadku jego utraty,
usunięto płatne pola akcji na karcie akcji,
zmieniono mechanikę działania cytadel:
zmieniono cytadele z poruszających się jednostek na stacjonarne (wyższe wersje bazy na terenie świata),
wprowadzono limit 1 cytadeli na obszar świata,
usunięto zwiększanie SM cytadel w związku z ich zgrupowaniem (brak możliwości ich grupowania),
wprowadzono bonusy do Fazy produkcji za kolejne wybudowane cytadele,
dodano na planszetce graczy wiersz "rozmiar floty",
zwiększono różnicę PZ za osiągnięcia między pierwszą osobą a kolejnymi (zmniejszono PZ za pozycję drugą i trzecią),
zmniejszono z 50 na 40 wymaganą liczbę SM w osiągnięciu dotyczącym zgrupowania SM na jednym obszarze,
zmieniono sposób punktowania kontrolowanych obszarów na koniec gry:
każdy kontrolowany obszar daje 2 PZ,
dodatkowo każdy kontrolowany obszar, na którym przeciwnik posiada cytadelę/bazę daje 2 PZ/1 PZ,
dodano dodatkowy warunek rozstrzygający remisy PZ (na pierwszym miejscu) po zakończeniu gry,
zwiększono o 1 punkty zwycięstwa za wybudowanie kolejnych cytadel,
zwiększono o 1 punkty zwycięstwa za zbadanie kolejnych technologii,
zwiększono o 1 punkty zwycięstwa za osiągnięcie kolejnych poziomów na planszetce gracza,
dodano PZ za zajęcie cytadeli przeciwnika,
dokonano zmian ponad połowy technologii (głównie zwiększenie wartościowości dla graczy oraz korekty kosztów),
ograniczono liczbę pól akcji na technologiach poziomu IV i V do jednego,
ograniczono liczbę pól akcji na technologiach poziomu II i III do dwóch,
wprowadzono ograniczenia liczby dostępnych w rozgrywce surowców w zależności od liczby graczy,
dokonano zmian części wydarzeń,
doprecyzowano treść niektórych kart wydarzeń,
zredukowano o połowę wszystkie wartości rudy, energii i grawitytu (zarówno w kosztach jak i w produkcji) w celu ograniczenia liczby kostek zasobów, które muszą być obsługiwane przez graczy.
WERSJA 2.3
(31.12.2024)
Ograniczono możliwość ponoszenia poziomu statków wyłącznie do obszarów z bazą danego gracza (także przy użyciu technologii),
dodano możliwość przejmowania lub niszczenia baz w walce,
zmniejszono liczbę kostek statków z 20 do 15,
zmniejszono liczbę znaczników gracza z 40 do 35,
zmniejszono liczbę kart na ręce graczy na początku rozgrywki z 3 na 2,
usunięto z planszetki graczy wiersz "liczba kart akcji",
skorelowano maksymalną liczbę kart na ręce gracza z dwukrotnością liczby światów, na których posiada on wybudowane bazy,
zwiększono przychód ze świata macierzystego w fazie produkcji z 1x na 2x,
zmniejszono o 1 grawitytu koszt badania wszystkich poziomów technologii,
zwiększono liczbę PZ za zbudowanie bazy na obszarze świata z 2 na 3,
zmniejszono PZ za budowanie cytadel o 1,
zwiększono PZ za badanie technologii o 1,
doprecyzowano, że PZ przyznaje się nie tylko za podniesienie poziomu statku, ale także za jego wybudowanie.
WERSJA 2.2
(11.07.2024)
Usunięto punktowanie za obniżenie SM przeciwnika po walce,
zwiększono liczbę pól akcji dla rozgrywki dwuosobowej,
zgrupowano niektóre z akcji na karcie akcji, w związku z czym ograniczono maksymalną liczbę pól akcji im przypisanych,
zmniejszono koszt badania technologii z karty akcji,
zwiększono koszt budowy cytadeli i bazy z karty akcji,
zwiększono koszt budowy statków oraz podnoszenia ich poziomów z karty akcji,
zwiększono liczbę surowców możliwą do pozyskania z akcji z karty akcji,
ograniczono liczbę pól akcji pozyskania surowców na karcie akcji.
WERSJA 2.1
(4.07.2024)
Fazę kolejności przeniesiono na początek rundy,
odwrócono kolejność graczy podczas zagrywania kart akcji,
zwiększono liczbę PZ za zajęcie świata macierzystego przeciwnika,
dodano PZ na koniec gry za każdy kontrolowany obszar,
dodano reguły rozstrzygania remisów dotyczących zwycięstwa w grze,
zmieniono sposób przyznawania surowców w Fazie produkcji,
zmieniono wartości bonusowych surowców za wybudowanie bazy.
WERSJA 2.0
(28.06.2024)
Usunięto mechanikę żetonów akcji, a za czym idzie z komponentów gry usunięto żetony akcji, a z samej gry fazy planowania i rozpatrzenia, które były bezpośrednim wynikiem zastosowania tej mechaniki,
usunięto mechanikę żetonów eksploracji, a za czym idzie z komponentów gry usunięto żetony eksploracji,
wprowadzono fazę produkcji (produkcja podstawowa oraz produkcja z baz na obszarach światów połączonych siecią baz ze światem macierzystym),
wprowadzono nową mechanikę premiowania zajmowania przez graczy nowych obszarów (możliwość natychmiastowego dobrania wybranego surowca w liczbie równej trzykrotności wartości wskazanej na karcie akcji w akcji pozyskania surowców),
wprowadzono nową mechanikę kart graczy (osobiste talie graczy o zmiennych możliwościach zależnych od obszaru, na którym zostaną zagrane, składające się z 15 kart, wykorzystywane do poruszania się i atakowania, a także, podczas walk, do zwiększania własnej siły militarnej oraz przydzielania wsparć; karty posiadają także dodatkowe efekty, które aktywują się po zakończeniu walki), w związku z czym usunięto karty jako składową kosztów akcji, a także usunięto możliwość zagrywania kart z ręki na początku swojej tury,
wprowadzono nową mechanikę ustalania kolejności graczy w rundzie (kolejność odwrotna do pozycji na torze punktacji),
wprowadzono możliwość przejęcia bazy przeciwnika po wygranej walce (baza zmienia właściciela w przypadku opłacenia przez wygrywającego kosztu budowy bazy, w przeciwnym wypadku jest niszczona; przejęcie jest punktowane, zniszczenie nie),
zmieniono mechanikę działania cytadel:
wprowadzono bazową siłę militarną cytadeli w wysokości 10,
wprowadzono zwiększenia bazowej siły militarnej cytadel danego gracza, w przypadku, gdy na jednym obszarze znajduje się ich więcej niż jedna, zwiększenie zależne jest od liczby cytadel na danym obszarze oraz ogólnej liczby zbudowanych przez gracza cytadel, i jest ono wskazane na planszy gracza,
usunięto limit cytadel na danym obszarze,
usunięto zakaz zatrzymywania się cytadel na obszarze kosmosu,
wprowadzono nową mechanikę walki:
z komponentów gry usunięto kości k20,
walka polega na porównaniu siły militarnej walczących jednostek, wygrywa gracz z większą siłą militarną,
gracze mogą zagrać po jednej karcie z ręki zwiększającej ich siłę militarną lub zmniejszającej siłę militarną przeciwnika,
gracze mogą zagrać dowolną liczbę kart z ręki dotyczących wsparcia,
inni gracze mogą zagrać podczas walki dowolną liczbę kart z ręki dotyczących wsparcia,
przegrany gracz wycofuje się na obszar wskazany przez gracz wygrywającego (zgodny z regułami gry),
przegrany gracz obniża siłę militarną jednostek, które przegrały o od 1 do 5 (w zależności od ich początkowej siły militarnej),
cytadele nigdy nie ulegają zniszczeniu, jako że obniżenie, o którym mowa wyżej nigdy nie przekroczy połowy ich siły militarnej,
wprowadzono zmiany w punktacji:
usunięto punktowanie zniszczenia cytadeli, jako że nie może ona już zostać zniszczona,
usunięto punktowanie zniszczenia bazy,
wprowadzono punktowanie przejęcia bazy,
zmieniono punktowanie za obniżenie siły militarnej przegranego gracza (1 punkt zwycięstwa za każdy punkt obniżenia siły militarnej),
wprowadzono zmiany w planszach graczy:
na górze planszy opisano wzór według którego w fazie produkcji przydzielane są graczom surowce,
usunięto produkcję surowców za rozwój planszy gracza,
usunięto wiersz „rozmiar floty” (od teraz rozmiar floty jest dowolny),
wprowadzono wiersz „liczba kart” (wyznacza liczbę kart, którą gracz może zagrać w danej rundzie; rozpoczyna się od wartości 3 i wzrasta o 1, ostatni poziom pozwala na dobranie wybranej karty ze stosu osobistych kart gracza),
pierwsze trzy poziomy wiersza „zasięg floty” ograniczono o jeden (tj. z 2 na 1 itd.),
ostatni poziom wiersza „zasięg floty” ograniczono do udzielenia graczowi możliwości poruszenia się dwoma liniami warp,
nazwę wiersza "liczba robotników" zmieniono na "liczba dronów",
ostatni poziom wiersza „liczba dronów” zmieniono na udzielający graczowi możliwości wykorzystania jednej z akcji dwukrotnie,
pierwsze poziomy wierszy "liczba kart", "zasięg floty" oraz "liczba dronów" są odkryte od początku rozgrywki,
w wierszu cytadele, na poziomach od II do V, wskazano zwiększenie siły militarnej cytadeli w zgrupowani, co powiązane jest z nową mechaniką działania cytadel,
przeprojektowano kartę akcji:
zgrupowano akcje dotyczące badania technologii, rozwoju plansz graczy, budowy cytadel oraz pozyskiwania surowców,
zwiększono liczbę pól dostępnych przy budowaniu statków oraz podnoszeniu ich poziomów,
wprowadzono pole nieograniczonej liczby akcji przy akcji pozyskiwania surowców,
przeprojektowano akcję wymiany surowców (wprowadzono pole nieograniczonej liczby akcji przy akcji wymiany surowców, umożliwiono konwersję każdego surowca na każdy pozostały oraz umożliwiono wymianę dowolnej wielokrotności wskazanych wartości surowców podczas jednej akcji),
usunięto akcję ruchu,
usunięto akcję dobrania kart, co wiąże się z nową mechaniką kart graczy,
zmieniono koszty akcji,
wydzielono z karty akcji kartę osiągnięć, dodając przy tym nowe osiągnięcia,
przeprojektowano karty technologii:
usunięto dotychczasowy losowy podział na cztery grupy technologii,
wprowadzono nowy tematyczny podział na trzy grupy technologii,
wprowadzono V poziom technologii,
zmniejszono liczbę kart technologii z 48 do 39,
zmieniono treść niemal wszystkich kart technologii (ich akcje oraz bonusy za zbadanie),
przeprojektowano karty wydarzeń:
zmieniono większość kart wydarzeń,
zmniejszono liczbę kart wydarzeń z 60 do 40,
przeprojektowano drzewko technologii:
usunięto mechanikę tworzenia poziomów II-IV drzewka technologii przez graczy w trakcie rozgrywki poprzez zagrywanie kart z ręki podczas akcji badania technologii,
wprowadzono mechanikę tworzenia całości drzewka technologii przed rozpoczęciem rozgrywki,
zmieniono kształt drzewka technologii z 4-6-6-4 (20 technologii) na 3-3-3-3-3 (15 technologii),
przeprojektowano planszę główną:
dodano obszary wyłączone z gry czteroosobowej, co zmniejszyło liczbę obszarów dostępnych podczas takiej rozgrywki z 41 do 24 (58,5% wcześniejszej wartości),
usunięto dotychczasowe oznaczenia kolorów obszarów (kółka w czterech kolorach znajdujące się nad obszarami powiązane ze starą mechaniką kart graczy),
dodano nowe oznaczenia kolorów obszarów (obramowania obszarów w pięciu kolorach, zgodnych z kolorami graczy, tworzące pięć osobnych zgrupowań obszarów powiązanych z nową mechaniką kart graczy),
dodano cztery nowe linie warp, usuwając przy tym problem z nierównomiernym rozkładem połączeń,
dodano tor kolejności graczy w rundzie,
usunięto konieczności płacenia podczas skoku za przesunięcie się o każdy obszar z osobna (jedna opłata za skok każdej długości, możliwa do zmniejszenia technologiami),
wprowadzono nowe pionki dronów robotniczych (osobne od znaczników graczy, w celu łatwiejszego zarządzania robotnikami),
zwiększono początkową liczbę statków na świecie macierzystym z 1 na 2,
zwiększono siłę militarną bazy z 1 na 2.
WERSJA 1.1
(28.05.2024)
Dodano surowce początkowe,
zmieniono wartości na wszystkich kartach technologii dotyczących rekrutowania i rozwijania statków,
zmieniono wartości na wszystkich kartach wydarzeń dotyczących rekrutowania i rozwijania statków,
usunięto punktowanie siły militarnej graczy na koniec rozgrywki,
zmieniono dystrybucję surowców za rozwój plansz graczy,
na karcie akcji dodano akcję pozwalającą na dobranie kart,
zmieniono mechanikę tworzenia I poziomu drzewka technologii (I poziom odkryty od początku rozgrywki),
usunięto "rynek" odkrytych kart akcji,
z komponentów gry usunięto 25 kości k6 (po 5 w każdym kolorze graczy),
kości k6 z I poziomu plansz graczy przeniesiono do obszaru gry graczy.